Kompetencje kluczowe w Przedszkolu
KOMPETENCJE KLUCZOWE
ROZWIJANE W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 6 W WIELICZCE
Na podstawie zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22.05.2018 r. w sprawie
kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 2018/C/189/01
Osiem kompetencji kluczowych:
- Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
- Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
- Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
technologii i inżynierii. - Kompetencje cyfrowe.
- Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
- Kompetencje obywatelskie.
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
- Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Kompetencje kluczowe – od przedszkola do uczenia się przez całe życie.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia
się przez całe życie zawiera rekomendacje dla państw członkowskich, aby rozwijały ofertę
kompetencji dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się przez całe życie, aby:
- Kształcenie i doskonalenie oferowały wszystkim młodym ludziom środki w celu
rozwijania kompetencji kluczowych na poziomie dającym im odpowiednie
przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia
zawodowego. - Dostępna była właściwa oferta dla tych młodych ludzi, którzy z powodu trudności
edukacyjnych wynikających z okoliczności osobistych, społecznych, kulturowych lub
ekonomicznych potrzebują szczególnego wsparcia dla realizacji swojego potencjału
edukacyjnego.
- Kształcenie i doskonalenie oferowały wszystkim młodym ludziom środki w celu
Kompetencje kluczowe to – połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do
sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji
i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.
Kompetencje kształtują się:
- Świadomie:
1) od nieświadomej niekompetencji (nie wiem, że nie wiem/umiem);
2) poprzez świadomą niekompetencję (wiem, że nie wiem/umiem);
3) świadomą kompetencję (wiem, że wiem/umiem);
4) aż do nieświadomej kompetencji (nie wiem, że wiem/umiem). - Poprzez obserwację i naśladowanie – modelowanie, nieświadomie nabywamy jakieś
kompetencje. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę.
Stanowią podstawowe i najważniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde
dziecko.
- Świadomie: