Ułatwienia dostępu

Baw się, ucz i rośnij z nami

Przedszkole Samorządowe nr 6

ul. Nowy Świat 24, 32-020 Wieliczka


Kompetencje kluczowe w Przedszkolu

KOMPETENCJE KLUCZOWE
ROZWIJANE W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 6 W WIELICZCE
Na podstawie zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22.05.2018 r. w sprawie
kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie 2018/C/189/01

Osiem kompetencji kluczowych:

    1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
    2. Kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
    3. Kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych,
      technologii i inżynierii.
    4. Kompetencje cyfrowe.
    5. Kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
    6. Kompetencje obywatelskie.
    7. Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
    8. Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Kompetencje kluczowe – od przedszkola do uczenia się przez całe życie.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia
się przez całe życie zawiera rekomendacje dla państw członkowskich, aby rozwijały ofertę
kompetencji dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się przez całe życie, aby:

    1. Kształcenie i doskonalenie oferowały wszystkim młodym ludziom środki w celu
      rozwijania kompetencji kluczowych na poziomie dającym im odpowiednie
      przygotowanie do dorosłego życia oraz stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia
      zawodowego.
    2. Dostępna była właściwa oferta dla tych młodych ludzi, którzy z powodu trudności
      edukacyjnych wynikających z okoliczności osobistych, społecznych, kulturowych lub
      ekonomicznych potrzebują szczególnego wsparcia dla realizacji swojego potencjału
      edukacyjnego.

Kompetencje kluczowe to – połączenie wiedzy, umiejętności i postaw odpowiednich do
sytuacji. Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji
i rozwoju osobistego, bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia.

Kompetencje kształtują się:

    1.  Świadomie:
      1) od nieświadomej niekompetencji (nie wiem, że nie wiem/umiem);
      2) poprzez świadomą niekompetencję (wiem, że nie wiem/umiem);
      3) świadomą kompetencję (wiem, że wiem/umiem);
      4) aż do nieświadomej kompetencji (nie wiem, że wiem/umiem).
    2. Poprzez obserwację i naśladowanie – modelowanie, nieświadomie nabywamy jakieś
      kompetencje. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę.
      Stanowią podstawowe i najważniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde
      dziecko.

Głównym celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
Realizując podstawę programową rozwijamy u wychowanków kompetencje kluczowe.

Kompetencje kluczowe Europejskie normy odniesienia Podstawa programowa wychowania przedszkolnego (odniesienia)

1. Kompetencje w zakresie rozumienia
    i tworzenia informacji.

Kształtowanie umiejętności społecznych
dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi
i rówieśnikami, zgodne funkcjonowanie
w zabawach i w sytuacjach zadaniowych.
Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
Kształtowanie gotowości do nauki czytania
i pisania.

2. Kompetencje w zakresie
    wielojęzyczności.

Wychowanie rodzinne, obywatelskie
i patriotyczne. Kompetencje rozwijane
w toku zajęć z nauki języka nowożytnego.

3. Kompetencje matematyczne oraz
    kompetencje w zakresie nauk
    przyrodniczych, technologii
    i inżynierii.

Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci
poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych.
Wspomaganie rozwoju intelektualnego
dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Wychowanie dla poszanowania roślin
i zwierząt.

4. Kompetencje cyfrowe. 

Wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez
zabawy konstrukcyjne, budzenie
zainteresowań technicznych (rozwijane przy
wykorzystaniu sprzętu multimedialnego).

5. Kompetencje osobiste, społeczne
    i w zakresie umiejętności uczenia się.

Kompetencje te są rozwijane we wszystkich
obszarach podstawy programowej.

6. Kompetencje obywatelskie.

Wsparcie dzieci w rozwijaniu czynności
intelektualnych, które stosują w poznawaniu
i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie
sprawności fizycznej dzieci.
Wdrażanie dzieci do dbałości
o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie
i patriotyczne.

7. Kompetencje w zakresie
    przedsiębiorczości.

Rozwijanie tych kompetencji w toku zajęć,
wycieczek, spacerów. Poznawanie zawodów,
zabawy tematyczne.

8. Kompetencje w zakresie
    świadomości i ekspresji kulturalnej.

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem
i aktorem.
Wychowanie przez sztukę – muzyk, śpiew,
taniec.
Wychowanie przez sztukę – różne techniki
plastyczne.

Kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego początkiem
jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
Na tym etapie edukacyjnym oraz rozwojowym należy zwrócić uwagę na:

    1. Modelowanie.
    2. Naśladowanie pozytywnych wzorców.
    3. Świadome tworzenie sytuacji pozwalających na aktywne uczestnictwo dziecka
      w różnych formach edukacji przedszkolnej.
    4. Odczuwanie i eksplorację dostępnej przestrzeni.
    5. Zastosowanie zasad indywidualnego podejścia do każdego dziecka.

Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, pozwalają na jego
stymulację w kierunku kształtowania kompetencji kluczowych.